Autyzm a problemy wzrokowe

Dzisiaj 2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To dzień, który został po raz pierwszy ustanowiony w Katarze, z inicjatywy Jej Wysokości Mozah, małżonki emira Hamada ibn Chalifa as-Sani. Inicjatywa została poparta rezolucją przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 18 grudnia 2007 roku, opublikowaną miesiąc później w styczniu, roku 2008. (Wikipedia)

Jak każdy ustanowiony dzień świadomości, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzi się po to, aby tę świadomość podnosić. Chodzi również o prawa osób z autyzmem na całym świecie oraz o to, aby dążyć do poprawy dostępu do wszelkiego rodzaju pomocy dla tych osób i aby zwracać uwagę na ich niedopuszczalną dyskryminację w społeczeństwie.

Czym jest autyzm?

Autyzm to zaburzenia rozwojowe. Najczęstszymi obserwowanymi objawami są wszelkie nieprawidłowości funkcjonalne we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze objawy widoczne są już w pierwszych kilku latach życia i mają bardzo zróżnicowany charakter. Obecnie o zaburzeniach autystycznych w literaturze mówi się “spektrum zaburzeń autystycznych”, ponieważ nie mają one jednolitego obrazu.

Autyzmu to stan, a nie choroba i nie da się go całkowicie wyleczyć. Jeśli jednak diagnoza zostanie postawiona odpowiednio wcześnie i przeprowadzi się odpowiednią i intensywną terapię, można osiągnąć poprawę funkcjonowania osoby z autyzmem w stopniu zbliżonym do “wyleczenia”. W większości przypadków jednak stan ten pozostaje obecny do końca życia, chociaż jego objawy mogą być osłabione.

Jakie mogą być objawy autyzmu u dziecka?
Na przykład:
– ignorowanie osób, traktowanie ich przedmiotowo, nie jak kogoś z kim można wejść w interakcję,
– brak reakcji na prośby, wołanie po imieniu, wrażenie występowania problemów ze słuchem dziecka,
– opóźnienie rozwoju mowy,
– brak naśladowania ruchów i odgłosów,
– brak poszukiwania pocieszenia u innych w różnych sytuacjach, np. po uderzeniu się,
– znacznie ograniczone zainteresowanie kontaktem z innymi osobami,
– wykorzystywanie różnych przedmiotów w niewłaściwy / nietypowy sposób,
(…)

Absolutnie nie jest tak, że tego typu pojedyncze zachowania u dziecka od razu oznaczają autyzm. Jeśli jednak jest ich więcej w codziennym zachowaniu, warto zweryfikować sytuację u specjalisty. Dzieci autystyczne różnią się od siebie, mogą prezentować zupełnie odmienne zachowania. Każde z nich jest inne. Współistniejącymi zaburzeniami w autyzmie są wady słuchu, mowy, czy wzroku własnie – o tym zaraz powiemy, a także upośledzenie umysłowe, czy mózgowe porażenie dziecięce.

Czy osobie z autyzmem można patrzeć w oczy?
Tak, pod warunkiem, że nie unika kontaktu wzrokowego. Jeśli to robi, nie należy “naciskać” i dążyć do tego na siłę. Osoby autystyczne mogą mieć problem z interpretacją mimiki i spojrzenia innych osób, nie zawsze lubią, gdy patrzy się im w oczy.

Autyzm a problemy wzrokowe

Osoby dotknięte autyzmem mogą mieć problem nie tylko z komunikacją, ale również z przetwarzaniem i reagowaniem na informacje, które przekazują im zmysły. Bardzo częstym problemem są również problemy wzrokowe.
Problemy wzrokowe mogą być u takich osób niezauważone, ze względu na ich zachowanie. Niektóre czynności mogą być oceniane jako autystyczne i nieodróżniane jako problem związany z niewystarczającym widzeniem lub innym problemem wzrokowym. Zarówno autyzm, jak i problemy wzrokowe, mogą wywoływać unikanie kontaktu wzrokowego, wpatrywanie się w światło lub przedmioty w ruchu, problemy w skupieniu uwagi wzrokowej itp. Osoby autystyczne mogą mieć problem z koordynacją wzrokowo ruchową, z zachowaniem prawidłowego widzenia centralnego i obwodowego.
Na przykład, jeśli poprosimy podczas badania, aby taka osoba podążała wzrokiem za pokazywanym obiektem, zwykle może ona nie patrzeć dokładnie na ten obiekt, zamiast tego patrzeć gdzieś z boku, rozglądać się, przyglądać się mu bokiem itd. Bardzo częstym problemem są zaburzenia ruchomości i ustawienia oczu. Oczy mogą być również nadwrażliwe na światło i inne bodźce wzrokowe.

Badanie wzroku osoby z autyzmem

Sposób i metody badania wzroku zawsze są uzależnione od indywidualnych potrzeb i stanu fizycznego i emocjonalnego pacjenta. Zwraca się uwagę na postawę pacjenta, sposób chodzenia, siadania, stania, łapania piłki, rzucania piłki itp. Tego typu obserwacje pomagają ocenić jakość widzenia pacjenta i to, w jakim stopniu jesteśmy w stanie takiemu pacjentowi pomóc. Pacjent autystyczny może nie być w stanie przejść przez standardowe badanie wzroku na fotelu i za foropterem, zadaniem specjalisty jest tak dopasować testy i procedury, aby badanie przebiegło w przyjemnej dla pacjenta atmosferze i przyniosło zadowalający rezultat. W tej sytuacji staramy się uzyskać najlepszą możliwą pomoc wzrokową.

Poprawa jakości życia

Po badaniu wzroku, możemy również przemyśleć komfortowe dla danej osoby rozwiązania, które mogą wpłynąć na poprawę jakości życia, takie jak organizacja przestrzeni wzrokowej, uzyskanie stabilności widzenia peryferyjnego, pracowanie nad percepcją głębi, ćwiczenia koordynacji wzrokowej, czy praca nad poprawą przetwarzania informacji wzrokowych.

Na tyle, na ile będzie to możliwe, po badaniu przepisuje się korekcję krótkowzroczności, dalekowzroczności i / czy astygmatyzmu. Terapia widzenia może zostać wprowadzona w celu stymulowania ogólnych możliwości wzrokowych, ruchów oczu, widzenia centralnego itd.

Powinniśmy zawsze pamiętać o tym, że dzieci, które mają problemy wzrokowe, widzą świat “na swój sposób” i nie zdają sobie sprawy z tego, że inni mogą go widzieć inaczej – lepiej. W przypadku dzieci autystycznych, może to wywoływać dodatkowy niepokój, problemy zachowawcze, frustrację itp. To zresztą dotyczy absolutnie każdego dziecka, nie tylko autystycznego.

Szybkie i krótkie badania wzroku, przeprowadzane w szkołach, czy nawet gabinetach pediatrycznych, mogą wskazać na występujący problem, ALE nie są równoznaczne z PEŁNĄ oceną funkcjonowania układu wzrokowego. Nawet, jeśli na takim badaniu dziecko odczytuje najniższy rząd liter z tablicy, nie oznacza to wcale, że nie ma problemów ze wzrokiem – np. z widzeniem obuocznym, ale nie tylko. To bardzo ważne.
Pierwsze badanie okulistyczne i optometryczne wzroku dziecka, powinno się odbyć w 4-6 miesiącu życia. Kolejne po roku lub w takich terminach, jakie zaleci specjalista.

“Nie bądź zielony, bądź niebieski.”
To hasło przewodnie Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Ale nie wystarczy ubrać się tego dnia na niebiesko, czy zapalić niebieskie światło w oknie. To zdecydowanie za mało. Samo mówienie o autyzmie to za mało. Ważne są przede wszystkim prawa osób z autyzmem do normalnego życia, do ich pełnej akceptacji oraz udzielanie wszelkiej pomocy, nie tylko osobom dotkniętym autyzmem, ale również ich rodzinom. Wiele dorosłych osób z autyzmem marzy po prostu o normalnym życiu i o pełnej akceptacji.

55845454_425809748231000_4303832619600052224_n

__________________________________

https://www.covd.org/page/Autism

https://www.autism.com/vison

https://ocvt.info/services/ vision-therapy-autism/

http://www.synapsis.org.pl/autyzm/faq-252

https://cognitus.pl /autyzm/

Dodaj komentarz