„Ćwiczę oko!” – książeczki do terapii niedowidzenia

Jako autorka strony Dbaj o wzrok, a jednocześnie również optometrysta, zostałam patronem medialnym książeczek „Ćwiczę oko!”, zawierających ćwiczenia dla dzieci, zaprojektowane do pracy w okularach czerwono- zielonych.
Basia Pakuła, która jest autorką tych książek, to optometrysta, kontaktolog i terapeutka widzenia. Zachęcam Was serdecznie do przeczytania Jej gościnnego artykułu i zapoznania się z tematem niedowidzenia oraz zasady działania zaprojektowanych przez Nią ćwiczeń.


Co to jest niedowidzenie?

Niedowidzenie to sytuacja, w które jedno z oczu widzi słabiej, mniej ostro niż drugie.

Bardzo często niedowidzenie jest spowodowane różnowzrocznością. W takiej sytuacji jedno z oczu ma większą wadę wzroku i wycofuje się z procesu widzenia.

Kolejna przyczyna to zezowanie. Oczy nie pracują symetrycznie i jedno z nich ucieka (do nosa, do skroni, w górę, w dół lub skośnie), pojawia się dwojenie widzianego obrazu. Mózg dziecka adaptuje się do tej sytuacji i przestaje używać słabszego oka. Pojawia się tłumienie oka i niedowidzenie z „nieużywania”.

Inną przyczyną może być zaćma wrodzona lub PHPV. W tej sytuacji widzenie oka jest zaburzone, ponieważ soczewka w oku jest zmętniona lub nierozwinięta.

W każdym z powyższych przypadków należy wyeliminować „przeszkodę”, czyli skorygować wadę wzroku, zoperować lub wyćwiczyć zeza, usunąć mętną soczewkę, a następnie poprzez zasłanianie lepszego oka i terapię widzenia, przywrócić w jak największym stopniu ostrość wzroku w niedowidzącym oku oraz widzenie obuoczne.

Kiedy zbadałam swoje dziecko…

Moja córka, Zosia, miała 3 lata, gdy została u niej wykryta nadwzroczność i niedowidzenie lewego oka. Zaczęła nosić okulary i zasłaniać prawe oko. Źle znosiła obturację i z czasem zaczęła się zniechęcać i buntować. Nie mieliśmy dostępu do gabinetu z ćwiczeniami, dlatego byłam zdana sama na siebie.

Ostrość widzenia w słabszym oku stopniowo się polepszała. Jednak gdy tylko odsłanialiśmy lepiej widzące oko i Zosia miała patrzeć obydwoma oczami naraz, to natychmiast „przerzucała się” na lepsze oko i tłumiła słabsze. Supresja, czyli tłumienie było bardzo silne i mimo poprawy ostrości, mózg Zosi nie chciał włączyć z powrotem drugiego oka do procesu widzenia.

Chcąc odtłumić słabsze oko zaczęłam projektować dla niej ćwiczenia, które były wykonane w kolorze czerwonym, różowym, czarnym i białym i współpracowały z okularami czerwono-zielonymi. Jedno oko widziało różowe elementy na białym tle, drugie czarne na czerwonym tle. Żeby rozwiązać zadania Zosia musiała zacząć używać obojga oczu.

Ćwiczenia były ogólnorozwojowe, jak dla przedszkolaka, dlatego Zosia chętnie je rozwiązywała. Uczyła się, bawiła i ćwiczyła wzrok jednocześnie.

Pewnego dnia powstał gabinet…

W 2014r. otworzyłam gabinet. Jak na optometrystę przystało zajmowałam się okularami i soczewkami kontaktowymi, ale koniecznie chciałam poszerzyć działalność o terapię widzenia. Tak się stało – w 2015r. Terapia widzenia w Suwałkach zaczęła się rozwijać.

….i książki „Ćwiczę oko!”

Ćwiczenia, które miałam zaprojektowane dla Zosi, oddawałam pacjentom do terapii w domu. Z czasem kilkunastu Rodziców zasugerowało, żeby zebrać te ćwiczenia i wydać jako książkę. Wiedziałam, że jest to technicznie trudne zadanie, ale postanowiłam spróbować i tak powstał projekt „Ćwiczę okoTM” na PolakPotrafi.pl.

Projekt  okazał się sukcesem. Pierwsza część „Ćwiczę okoTM dla dzieci w wieku 3-4 lata została wydana w marcu. Cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i idąc za ciosem  powstała druga część, tym razem przeznaczona dla dzieci w wieku 5-6 lat, później dla dzieci w wieku 7-8 lat. W lipcu 2018r. ukaże się 4 część – utrudnione zadania dla przedszkolaków.

komplet zestawów

Jak działa „Ćwiczę okoTM ?

Każda z książek zawiera 40 ćwiczeń antysupresyjnych. Dzięki dopasowaniu kolorów zadań do filtrów w okularach czerwono-zielonych, część zadania widoczna jest prawym okiem, część lewym. Żeby poprawne rozwiązać ćwiczenia należy jednocześnie używać obojga oczu. Okulary czerwono–zielone zakładamy na korekcję dziecka. Zaczynamy pracować od najłatwiejszych zadań i największych elementów. Regulujemy oświetlenie – nie może być za jasno w pomieszczeniu.

Zadania zawarte w „Ćwiczę okoTM są dostosowane do wieku dziecka.

Pierwsza część (różowa) jest skierowana do dzieci w wieku 3-4 lata, druga część (niebieska) do dzieci w wieku 5-6 lat, trzecia część (zielona) do dzieci w wieku 7-8 lat. Bardzo często używane są w terapii widzenia dzieci z upośledzeniami, opóźnieniami lub autyzmem. Książeczki „Ćwiczę okoTM rewelacyjne przełamują lody i budują relację terapeuty z dzieckiem. Dzieci radośnie i spontanicznie podchodzą do patrzenia przez czerwono-zielone okulary, a rozwiązywanie zagadek dodaje jeszcze więcej radości. Przy okazji dziecko uczy się różnicować, porównywać, łączyć, poznaje litery i liczy.

okładka z okularami na FB

Jak pracujemy z „Ćwiczę okoTM ?

Okulary czerwono – zielone zawsze nakładamy na okulary korekcyjne dziecka. Zadaniem terapeuty lub rodzica jest dopilnowanie, by dziecko nie przymykało żadnego z oczu i nie patrzyło ponad okularami. Wykorzystując książeczki możemy rozmawiać z dzieckiem, zadawać pytania, obrysowywać i wskazywać różne elementy na rysunkach. Wybieramy naprzemiennie różowe elementy z czarnymi. Zmuszamy wtedy dziecko do ciągłego i jednoczesnego używania każdego oka. Nie wolno dopuścić do sytuacji, w której dziecko patrzy raz lewym raz prawym okiem.

Książki „Ćwiczę okoTM  stosujemy przy terapii niedowidzenia. Jeżeli dziecko wcześniej zezowało należy się upewnić, że problem z zezem został już wyeliminowany.

Decyzję o wprowadzeniu książeczek „Ćwiczę okoTM do terapii widzenia podejmuje optometrysta lub ortoptysta. Samodzielne stosowanie książeczek „Ćwiczę okoTM”  może utrwalać niepoprawny stan widzenia i ustawienia oczu.

cwicze oko

Gdzie znaleźć „Ćwiczę okoTM ?

Książki są dostępne na blogu: www.barbarapakula.pl oraz na stronie https://cwiczeoko.pl.

Znajdą tam Państwo więcej informacji, filmy i opinie o „Ćwiczę okoTM.
Zachęcam do lektury innych artykułów na blogu.

Dodaj komentarz